lördag, september 12, 2020

Snåltant

Idag skulle vi egentligen åkt och tittat och säkerligen köpt en ny telefon till undertecknad.
Jag har alltid haft Apple sedan de smarta telefonerna landade i var mans och kvinnas hand, jag valde även att flytta över från PC till Mac för 8 år sedan efter att min PC nästan brann upp!  

Nackdelen med alla dessa prylar, inte bara Apple, är att de kostar skjortan och dessutom blir omkörda av en ny modell knappt 12 månader efter sin lansering.
Jag har fortfarande samma MacBook Pro som jag köpte 2012 men den börjar verkligen att bli gammal och trött, samma med min iPhone 6 som jag köpte i december 2014.
De flesta av mina kollegor som är mycket mer teknik-nördiga än jag skrattar när de får se min telefon. Senast var igår när en kollega och vän frågade om han hade hört rätt när jag sa iPhone 6.

Jag vill inte byta system även om det finns mycket mer miljövänliga alternativ. Jag anser att jag byter material mer sällan eftersom det är kvalitetsprylar så det "kompenserar" lite.

Man kan dessutom byta in sin gamla telefon, man får inte mycket för den men å andra sidan vet man att den kommer att bli återvunnen (man får väl lita på det...) och inte hamna på en soptipp. Det är samma sak med alla Apple prylar och jag har en del som inte går att sälja eller ens ge bort, så varför inte.
Min iPhone är i dagens läge värd 50€... 😕

Här hemma är vi lite som Spara och Slösa. Jag är Spara och Matthias Slösa, vi lär av varandra och jag kan vara mycket snål mot mig själv och komma med allehanda argument för att inte köpa nytt. Som tur är balanserar Matthias upp lite för detta.

Jag använder ju min telefon till att fotografera när vi är ute på urbex äventyr och jag har känt mer och mer hur begränsad jag är, men jag älskar formatet så jag har envisats med att fortsätta, men nu vill jag göra bilder som är ett strå vassare och det klarar inte min iPhone 6.

Iallafall, en ny telefon skulle det bli, men så kom jag på att iPhone 12 kommer att visa sin näsa om ett par veckor. Jag bryr mig inte om den senaste modellen (det har ni ju fattat nu...) men det betyder också att 11 med säkerhet kommer att gå ner i pris. Ja, jag vet... Spara that's me, men jag vill ändå vänta lite. Kanske blir det en 11:a kanske blir det en 12:a? Kommer snålheten bedra visheten? Det kommer vi att få reda på om ett par veckor!

Eftersom spänningen är olidlig blir det till att "Sit tight" och vad passar inte bättre då än ett gäng stolar? Alla foton tagna med iPhone 6 😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar