måndag, september 14, 2020

Urbex rally

Igår var det dags för ett nytt urbex äventyr med våran kompis från Amiens. Hon kom från Amiens klockan 8:30 redan, Matthias hade sagt 10:00 till mig så vid 8:45 var jag inte särskilt stressad men det visade sig att hon var redan utanför porten...
Det var bara att köra raggar tvätt, ploppa in linserna, packa ryggsäcken och skippa frukosten... 😕

Jag hade en liten början till huvudvärk när vi åkte iväg till första anhalten så jag tog en alvedon.

Matthias hade gjort upp en jättefin rutt med 14 anhalter runt om södra Paris.
Naturligtvis skulle vi inte hinna med allt, men det finns alltid anhalter som man inte kan besöka så det är bra att ha backup ställen.

Det första stoppet var en herrgård mitt emellan en by och skogen. Tyvärr var byggnaden mycket illa åtgången och strukturen rutten på flera ställen.
Lite besvikna blev vi men vi fick ändå ett par bilder till mans. Jag plockade björnbär i glasögon fodralet för jag hade glömt en påse, som vanligt. Jag brukar plocka björnbär när vi är ute så här...

När vi var klara så åkte vi vidare till ett nedlagt militärfort, eller anläggning kanske man kan säga.
Det är alltid lite känsligt med militära anläggningar, men platsen har inte använts för militära aktiviteter sedan 1995 då ett privat företag lämnade fortet som är stort nog att inhysa 820 mannar och 9 hästar.
Den enda uppgiften jag har kunnat hitta är att fortet och marken det står på spänner över nästan 15 hektar.
Omöjligt att täcka vid bara ett besök och kanske inte jätteintressant ur ett urbex perspektiv. Det är mycket tunnlar och vrår utan ljus så besvärligt att fotografera.
Det var spännande att besöka dock, helt klart mitt favorit besök igår.

Efter fortet skulle vi till ett övergivet industriområde.
Det visade sig inte alls vara övergivet utan snarare under rehabilitering och omöjligt att ta sig in på samt inte intressant alls.
Den fjärde punkten på listan var ett nedlagt (gris)slakteri, hu!

Vid det här laget hade min lilla huvudvärk blivit en fullt utvecklad "nästan-migrän", en huvudvärk som är på gränsen till migrän men inte riktigt. Det blev inte bättre i den där miljön... 😕   

Slakteriet är övergivet sedan mer än 30 år så det fanns mer graffiti än spår av slakt men ändå. Den vidrigaste delen var en 2000m2 stor byggnad som kunde hålla flera hundra grisar i väntan på slakt.

Efter slakteriet var det dags för lite poesi, en övergiven herrgård som vi tidigare besökt men som vår kompis inte hade sett.

Men innan dess insisterade jag på mat i ett försök att få bort "nästan-migränen". Jag tog inga bilder jag släntrade runt, efter att jag hade ätit min smörgås, för att se vad som hade flyttats eller vad som hade rivits sen förra besöket.

Sist ut på listan var ett annat slott i en del av Paris regionen som jag gillar väldigt mycket, Saint-Rémy-Les-Chevreuse.
Slottet var urblåst och höll på att göras om verkade det som.

Tills jag får ordning på mina bilder får ni hålla tillgodo med en bild på björnbären från glasögonfodralet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar