söndag, januari 29, 2017

Dagen efter

Idag söndag, jag försökte att pallra mig upp hyfsat tidigt utan att tvinga mig upp, 9:00 kändes lagom.
Vi blev så förtjusta i det kinesiska äpplet (som egentligen inte alls är ett kinesiskt äpple utan ett japanskt päron... Ha ha... Sandpäron eller nashi päron heter det) som jag lade i linsgrytan igår att vi ville köpa några fler på Grand Frais, en jättefin frukt och grönsaksmarknad som även säljer kött, fisk och ägg för de som äter sånt.
Grand Frais stänger 12:30 så vi var på plats vid 12:00. Sen blev det Gamm Vert som säljer plantor och frön men även djur (?) och lokala varor som öl producerat i Val D'Oise, eller syltburkar och tillbehör.

Jag håller på att byta ut mina plastburkar mot glas för plast är ju sådär... Så jag använder sylt och konserveringsburkar som jag köper på Gamm Vert.

Efter det blev det Boulanger för att titta på elektronik. Vi tittar på en present till Matthias pappa som tack för hjälpen med badrummet.

Vi bor ganska nära ett stort område med mycket affärer och Outlets och jag ville gå till Le Creuset för att kika på deras rea. Jag skulle eventuellt köpa en keramikgryta med lock som man kan använda i ugnen, men det fanns ingen. Matthias hittade ett par snygga skor däremot, hos Salamander, inte hos Le Creuset.

Sen körde vi järnet till IKEA. En varmkorv (för vissa i familjen) senare och vi var på väg in.

Champagne igår, varmkorv på IKEA idag!
Vi hittade ganska snabbt vad vi ville ha och sen la vi benen på ryggen för att komma ut. Det var otroligt mycket folk där idag.

Efter IKEA åkte vi till Matthias föräldrar för kaffe (som vi gör varje söndag) men kaffet blev champagne (igen) för att skåla för mina hela 43 år! Jag kom på att jag har druckit champagne 3 dagar i rad och tänkte att det kan ju bli en fin tradition. Nästa år blir det 4 dagar i rad. He he!

Efter möbelmontering, utan gräl, blev det middag och vi smakade på kimchin. Den blev inte alls dum! Kanske lite väl syrlig men lagom stark och mycket god för ett första försök! Nu ska jag hoppa till kojs. Väckarklockan ringer 6:00 imorgon igen! Snark!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar