tisdag, januari 10, 2017

Glasögonorm & Järnladyn

Detta blir ingen dag som kommer att gå till historien. En ganska vissen dag på jobbet, tråkiga möten, väldigt beige i sin helhet.

Det enda som kanske är lite intressant var att jag hade tid hos optikern för att prova nya glasögon. För min del är detta lite speciellt eftersom företaget jag köper mina linser och glasögon från även tillverkar linserna.
Fastän jag går till en ögonläkare mäts mina ögon och synen mycket noggrant om med diverse mackapärer. Man har gjort en topografi på ögonen och ändrat storlek på linserna, kurvan, tyngden osv.
Jag har nämligen starke Adolf ögonlock som lyfter upp linserna så högt upp på ögat att pupillen kan hamna utanför om linsen är för liten.

Detta gör också att linsen trycker på ögat och "vanställer" hornhinnan. Frukta ej, hornhinnan är en hyvens typ som återhämtar sig efter ett par dagar utan linser så det är inget farligt. Däremot kan det ställa till det för synen som blir annorlunda när hornhinnan får tillbaka sin normala form.
Jag har märkt av det lite med mina nuvarande glasögon. Jag ser "sämre" efter ett par dagar när jag bara bär glasögon.

Så nu ska vi prova att göra ett par som ska mätas efter att jag inte burit linser på en tre - fyra dagar...
Jag tittade och provade bågar idag, vad skoj det är. Tyvärr måste allt göras på plats, man kan inte låna hem bågarna som jag gjorde i Sverige. Jag hittade ett par stycken som jag tycker om. Ett par zebra randiga, ett par andra svart-vita, ett par lite kattliknande i någon slags lila-aktig färg och ett par gula och blå! Ha!

Måste fundera lite på vad jag skulle vilja ha. I Frankrike är det så fint ordnat att har man en bra försäkring så betalar man inte hela beloppet på ett par linser eller glasögon.

Jag får inget tillbaka från Försäkringskassan för min syn är inte klassad som ett handikapp längre. Jag ser för bra helt enkelt. Men med tilläggs försäkringen som jag var tvungen att ta via mitt jobb får jag tillbaka 250€ på linser om året och lite mer på glasögon...
Det gör ju att man kanske kan våga vara lite vild när man väljer sina bågar... I värsta fall kan man ju byta året där på (även om inte jag gör det).

Optikern ligger ett par hundra meter från foten på järnladyn så det får bli dagens bild! Jag har sett henne så många gånger men hon är lika vacker varje gång!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar