måndag, januari 16, 2017

La Défense & ett farväl

Idag har varit en mycket konstig dag, varken hackad eller malen.
Jag hade ett två timmar långt telefonmöte med ett svenskt företag som skulle hjälpa till med tekniskt support till mina polska kollegor.

Det gick jättebra. Den svenske killen fixade problemet på en timma som mina kollegor har jobbat med i över två månader. Förra veckan ringde jag helt sonika till företaget och bad om hjälp eftersom vi inte fick svar på våra mejl. Supporten föreslog ett möte idag. 

Företaget låg lite risigt till så jag förvarnade dem att kontraktet kanske skulle komma att upphöra om inte supporten kunde hjälpa oss att lösa problemen. Nu verkar det ha löst sig både för mina polska och franska kollegor. När man kan fixa till grejor och jobba med professionella människor är det roligt! Får man dessutom prata svenska är det ju dubbelbelöning och vi (svenskar) behåller vårt goda rykte!

Vid lunch åkte jag till La Défense för att säga "hej då" till en av mina kollegor, som jag kallar "morfar", som går i pension på onsdag. Det kommer att bli tomt utan honom! Han hade sitt avskeds"kalas" klockan 16:30 så det blev knappt något jobb av alls idag.
Imorgon hoppas jag att det blir mer gjort.

Förresten, vi har ju inte pratat mat än. Jag har hittills lyckats att prova ett nytt recept i veckan, nu har det ju bara gått två veckor så det vore väl sjutton annars. Jo, jag har ju gjort kimchi också.

Hursomhelst, första veckan provade jag Mattias Kristianssons (Mattias är toppen duktig och jag gillar verkligen hans recept) Majsplättar med avokado-chimichurri.
Majsplättarna var lätta att göra och de blev jättegoda, avokado-chimichurrin blev dock i mesigaste laget. Jag var tvungen att lägga till lite srirachasås för att få till lite mer sting på mina.

Förra veckan blev det Bolognese på svarta linser från kokboken "Nyfiken grön" av Cecilia Blankens och Kristin Johansson.
Jag har längtat efter en vegetarisk / vegansk pastasås med lite struktur och detta blev jättegott. Jag mixade inte såsen den här gången men det försöker jag nog med nästa gång. Det blir lite torrt annars!

Den här veckan ska det bli färska vårrullar med jordnötsdipp från ”Mera Vego – mat för hela familjen” av Sara Ask och Lisa Bjärbo. Ska bli spännande.

Dagens bild är tagen i, (liten truddelutt på trumpet) La Défense!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar