söndag, januari 17, 2021

Matlagning & Sing-a-long

Under tiden vi skruvade ihop skåpet igår lyssnade vi på musik.
Matthias förstahandsval gällande musik är metall. 😖
Death, hardcore, ... You name it! Jag förstår inte alls detta uttryck i musikform, jag kan inte hänga upp mitt öra på något.

Jag förstår inte texterna som jag tycker att en brunstig karl vrålar in i mikrofonen med sin allra bästa / värsta basröst och jag hör heller inte någon rytm. Då ska man veta att jag verkligen har försökt. Hela klicken av hans kompisar gillar samma sorts musik så när de får välja blir det dödsmetall och liknande.

Hur som helst, Matthias är inte den som är den utan han älskar musik i alla dess former, utom möjligtvis mina smöriga julfavoriter med Michael Bublé.
Härom veckan var det Rabih Abou-Khalil, en libanesisk oudist (säger man så om en person som spelar instrumentet oud?) som kombinerar jazz med arabisk traditionell musik och är fantastisk, förra helgen blev det Jamiroquai, en av mina favoriter och igår körde vi sing-a-long med Indochine.

Så långt från dödsmetall man kan komma nästan. Jag kunde äntligen sjunga med i låtarna som jag lyssnade på som tonåring utan att förstå ett enda ord!

Idag har det blivit en del matlagning, jag hade ett par bananer att ta hand om och lite spenat att blanda med ricotta.
När jag höll på att fylla den sista cannelonin med spenat och ricotta sprack min spritspåse och en av de nymålade väggarna i köket fick stora gröna kluttar med spenat och ricotta.
Nu kan jag ju skratta åt det men det var inte så roligt när det hände. Det var inte bara väggen som fick sig en dust, hela bordet blev kladdigt. 😕

Det var inte bara matlagning som blev gjort idag, jag hann med att ge bort två burkar med kefirgryn, gå en promenad på 5km och följa med Matthias på ett urbex äventyr. Ett hotell som numera är övergivet ganska nära Taverny. Mycket tråkigt, för byggnaden är mycket vacker.

Dagens bild blir på poolen som fanns i det övergivna hotellet. Någon hade ställt en sparkcykel på botten.

4 kommentarer:

  1. Tycker han om Rammstein? Det gillar jag. Väldigt fin bild med poolen... Vad jag skulle önska att den var min? Inklusive en "pool guy" för att sköta den...

    SvaraRadera
  2. Han gillar inte Rammstein, det ska vara ännu hårdare... :o(
    Jag tycker Rammstein är ganska bra i den genren, sen ska jag väl villigt erkänna att det inte riktigt är min kopp te så att säga. Grupperna han gillar har obskyra namn som jag inte kommer ihåg. Norska, svenska och finska, en del amerikanska också!
    Ja, jag skulle gärna vilja ha en pool där man kan simma mot strömmen, men helst ska den vara "naturlig" utan kemikalier och bara växter som "rengör" vattnet. Men i en sån finns ju ingen "simma mot strömmen" mojäng. :o)

    SvaraRadera
  3. Oj hårdare! Nej det var väl typ det enda metalbandet jag kände till. Inget stort fan jag heller :o) Han kanske kan lyssna i källaren ;o) ...

    SvaraRadera
  4. En egen sjö är bra? Som strandtomt i Sverige typ... Jag har alltid velat bada i sjö i alperna i Frankrike men jag skulle kanske bli besviken ?

    SvaraRadera