torsdag, januari 14, 2021

The Gräsänkling blues

...sjunger inte jag, även om jag gillar Povel Ramel! Näe, jag har inte svårt att vara ensam, jag är lite av, som Matthias, en ensamvarg.
Matthias begav sig iväg klockan 6:00 imorse (gäsp) för att hämta upp kompisen söder om Paris. Det är relativt varmt så de borde inte stöta på snö på vägen söderut.

Idag stod jobb, promenad med Lenny, yoga och tandläkaren på schemat.
Jag har knaprat in rejält med poäng på chefen. Min tandläkare har sin mottagning i St Leu La Forêt en promenad på 6-7 km tur och retur i runda slängar och det gav mig 564 poäng och det är inte slut än, jag har min yoga lektion kvar.
Chefen kommer att få ligga i som sjutton! 😁

Jag brukade gå två gånger om året till tandläkaren, men hon sa till mig förra året att det räcker att komma en gång. Idag var det alltså dags för årets undersökning.
Jag tror att det finns en läsare som bor i Frankrike iallafall så det är väl värt att nämna att Försäkringskassan (Sécurité Sociale) återbetalar två undersökningar à 15€ om året.
De flesta vet inte om det... 😕

En vanlig undersökning kostar 15€ hos min tandläkare, en röntgen som görs vartannat år på vuxna, kostar 4€, så idag kostade min undersökning 19€. Det som inte Försäkringskassan återbetalar, kommer min sjukförsäkring att återbetala.

Det är lite skillnad i pris mot Sverige och ändå tror jag att fransmännen generellt sett har mindre bra tänder än svenskarna.

Nu ska jag njuta av min gräsänka-kväll!

Dagens bild blir på mitt favorit hörn i St Leu La Forêt, ett stenkast från min tandläkare. En jättemysig antikaffär med världens gulligaste dam!

4 kommentarer:

  1. Oj, vad spännande att tandläkaren är så billig?? undrar hur det är möjligt!

    SvaraRadera
  2. Sjukvård i Frankrike är överlag "billigt" för "konsumenten". Vi har en försäkringskassa som återbetalar mycket, ibland för mycket kan tyckas. Budgetunderskottet är enormt och man börjar så smått se över vad som kan dras in på. När man jobbar och inte har en sjukdom ska man kunna ha råd att köpa en ask alvedon. En kvinna jag jobbade tillsammans med fick flera askar alvedon och andra vanliga värktabletter utskrivna på recept för att inte behöva betala. Skandalöst tycker jag! Det förstör ju för människor som inte kan betala!
    Med mitt arbete kommer dessutom en obligatorisk sjukförsäkring som täcker bland annat glasögon och linser och tandvård bättre.
    Jag kollade upp priserna på Försäkringskassans hemsida, där står att ett tandläkarbesök kostar 23€ varav 16€ återbetalas av FK. Även på min tandläkares hemsida står det 23€. Jag vet inte varför jag bara betalar 15€ vid ett vanligt besök, kanske för att det inte tar mer än 10 minuter? Inte vet jag. Prissättning är fri så min förre tandläkare tog 30€. FK återbetalade 16€ och min sjukförsäkring resten. Nu är det endast FK som återbetalar. Det är ett komplicerat system med många gränser osv. men sjukvården i Frankrike är fantastisk, tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Det här med tandhälsa är ju superintressant. Jag tror faktiskt att folkhälsomyndigheten ? var väldigt bra pâ tandhälsa när vi växte upp. Fluortanter, fluortabletter... I Sverige uppmanas föräldrar begränsa socker, och hjälpa sina barn med tandborstningen (även om vi äter extrema mängder godis och glass). I Frankrike ska barnen borsta själva mycket tidigare för att bli självständiga. Dessutom äter nog franska barn mindre godis, men kanske faktiskt mer söta kakor och mer söta flingor, och jag var helt häpen när jag upptäckte att somliga dricker läsk till maten och ganska vanligt med klubbor till barn. Annars saknar jag kanske min svenska tandläkare en smula även om jag gillar den franska. Det är lite speciellt med läkarbesök i ett främmande land?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, i Sverige är hela logistiken väldigt bra, man blir kallad, fluortanten som kom och en annan dam som kom och visade hur man borstar tänderna som man ska, en tandhygienist säkert.
      Jag har en super duktig tandläkare nu, men det har varit en del som jag inte litade på särskilt... Efter mer än 25 år i Frankrike så är det mer naturligt för mig att gå till en läkare i Frankrike än en läkare i Sverige. Vad som chockade mig mest i början var alla jäkla läkemedel som skrevs ut på recept. Jag fattade ju inte heller att man inte var tvungen att hämta ut allt så första gången kom jag hem med en bärkasse! Det andra som var svårt att förstå var att man måste söka läkare för att få läkarintyg för jobbet. Är man dödssjuk kan man ju inte gärna sätta sig i ett väntrum med 105 andra patienter och vänta på sin tur i 56 minuter... Men nu vet jag bättre! :o)

      Radera