måndag, januari 11, 2021

Skandaler & vardagslunk

Hur reagerar man som professionell bagare när man får höra i ett reportage på TV att Galetten som man har bakat, och som har vunnit landskaps tävlingen i Sarthe om den bästa Galetten tre gånger, smakar ost?! Stor skandal om man får tro nyheterna!

Mat och bakverk är inget man skojar till det om i Frankrike, här är det blodigt allvar!
På tal om galette så blev den jag gjorde igår väldigt smarrig, inte sådär torr och tråkig som galetterna man köper i snabbköpet är.

Ett år köpte vi en galette från det prisbelönta bageriet i Taverny. Jag tror de vann "la meilleure baguette tradition du Val d'Oise" 2017, ja, det finns faktiskt en sån tävling! 😉
Vi blev jättebesvikna, den var torr och hård, inte alls samma kvalitet som brödet eller bakverken håller. Kanske fick vi bara ett måndagsexemplar men vi har inte provat sen dess!

Denna veckan började inte särskilt bra, en ny dag med huvudvärk! Det känns som om jag bara sysslar med att ha ont i huvudet!

Efter migränpillret och en paus i sängen på 45 minuter mådde jag bättre, men det känns inte sådär youppie, youppie, tralala att ta ett piller var 4:e dag. 😟

Hundskrället behövde jag inte dra ut idag, det blev en liten promenad på 45 minuter, huvudet behövde luftas!

Jag lufsade omkring i mysbyxor och raggsockar som min mormors granne Elin har stickat. Sexigare än så blir det inte!

2 kommentarer:

  1. Jättesvårt att hitta en god galette de roi. Tycker inte vi ätit en god sedan vi flyttade ut från Paris. I år har vi testat tre (bland annat från Angelina som jag väl inte gillar i vanliga fall och från le meurice och från vårt vanliga bageri). Inte alls goda. Jag tror att man ska köpa av ett bageri som är bra på just det... Den provencalska galetten har jag aldrig ens provat så vet inte om den är godare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars blir det nästan godare att göra en galette själv, särskilt svårt är det inte, bara lite meckigt. Jag har varken provat den provencalska eller spanska couronne men de ser lite luftigare ut.
      Jag fick la fève i min egen galette men det blir nästan lite fusk tycker jag. Jag äter för lite galette för att öka chanserna.

      Radera