söndag, januari 03, 2021

Söndag och Galette des Rois

Då var det söndag igen, sista dagen på ledigheten. Jag ska sätta mig framför datorn imorgon och jobba igen. Igår hade jag ingen lust men idag känns det bättre.

Vi ska fortsätta att jobba hemifrån tills slutet på januari och sedan får vi se vad regeringen bestämmer beroende på hur pandemin utvecklas i Frankrike.

Femton regioner, framför allt i östra Frankrike har utegångsförbud fr.o.m. klockan 18:00 sedan igår, medan ett free-party som hade pågått sedan nyårsafton i Bretagne upplöstes av polis och gendarmerie igår morse. Det sägs att 2500 personer har besökt tillställningen.

Dagen har varit mycket lugn, jag kollade på På Spåret (en "hemlig" last) till frukost, hängde tvätt, pratade med min ömma moder och sen gick Lenny och jag ut på en "liten" promenad.

Den blev mycket längre än vad jag hade räknat med, 1 timma och 5km blev det.
Lenny har legat och snarkat i sin korg HELA eftermiddagen, han har bara börjat att vakna till liv så smått för att det är middagstid om 20 minuter. Nu ligger han och ojar sig för att middagen inte är serverad ännu.

Vi hälsade på Matthias föräldrar och åt en galette de roi och drack cider som sig bör så här nära den 6:e januari då man firar de tre vise männen som kom med gåvor till Jesus.

Som ni vet så har jag ingen vidare tur med den där jäkla "mandeln i gröten" eller "bönan" (oftast en figur i porslin eller keramik som ligger inbakad i galetten). Jag har bara fått en enda böna på 26 år!!
Den här gången fick svärmor "bönan".
Men jag kommer nog att äta ett par bitar galette till innan januari är över så vi får väl se...

Dagens bild blir på min bit galette UTAN fève!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar