onsdag, januari 20, 2021

Tillbaka

Idag är jag tillbaka på hemmakontoret, ingen tågpendling i 1.5 timme, bara ett par steg från sovrummet till mitt skrivbord.

Som vanligt på onsdagar så höll en kollega i en 30 minuter lång meditation. Jag pallrade mig upp 07:45 så jag hann med både kaffe och kefir innan meditationen.
Idag handlade meditationen om att ta tid för att inte göra något alls. Vi är alla mer eller mindre beroende av rörelse eller handling kanske är ett bättre ord. Addicted to action är mer talade tycker jag.

Generellt är vi "moderna" människor usla på att koppla ner hjärnan och inte göra någonting.
Jag har en vildvuxen hjärna som stretar åt alla håll och tycker att det finns så mycket att göra när jag bara sitter still och inte gör någonting, lite som Doktor Panikbacill i Doktor Snuggles.
Jag blir ofta stressad av att inte göra någonting. Men jag försökte att meditera och även om det inte gick så bra så kändes det bättre efteråt.

Jag har gjort yoga idag också plus en promenad med hundskrället.
Lenny har numera fått smak på att gå ut under lunchen så vid 11:45 börjar han att skälla för att vi ska ta på oss och gå ut.
Inte särskilt avkopplande när man sitter i möte så jag fick ta av mina hörlurar och förvarna kollegan om vad som komma skulle.

Jag sa till Lenny att hålla klaffen och lugna ner sig men min "don't-mess-with-me" röst.
När jag satte på mig hörlurarna igen så viskade kollegan, "Ja, dig vill man ju inte gärna reta upp..." sen skrattade han. Han har aldrig sett / hört mig arg eller ens uppretad så det var en ny upplevelse för honom.

Jag såg en bild när Lenny och jag var ute och gick. Kameran åkte upp och jag knäppte av den. Oftast ser jag ett foto innan jag tar det, kan jag inte få till det i sökaren på kameran sen låter jag oftast det vara. Det blir ingen bild med kameran, bara med mina ögon och i min hjärna. Men idag blev det som jag ville.

2 kommentarer:

  1. Att inte göra något och inte tänka på något är svårt. Faktiskt. Jag har gått på meditation i flera år i en närliggande stadskyrka men nu är det uppehåll pga coronan. I början var det supersvårt att inte tänka på något i 45 minuter men efterhand lär man sig. Jag har ganska lätt för att koppla av tror jag och tex äger jag ingen mobiltelefon så jag är nog ganska avslappnad och lugn som person. Fin bild :-)! /Annika F

    SvaraRadera
  2. Ja, den där jäkla smarta telefonen tar ju de flesta till när man "inte gör någonting". Jag har nog inte övat tillräckligt, det är ju som med nästan allt, öva och vara konsekvent i rutiner.
    Jag får fortsätta att öva!

    SvaraRadera