lördag, januari 30, 2021

Regnig lördag

Helgen är här igen, med regn och rusk och strängare regler för Frankrike. Inga resor utanför EU utan "motif impérieux" (trängande motiv) som det finns 21 stycken olika av, allt från familjerelaterat till jobb och hälsorelaterade skäl. Naturligtvis ska man också kunna uppvisa ett negativt test resultat om man reser från ett EU land.

Från och med söndag midnatt kommer också köpcenter utan livsmedelsbutiker som är större än 20 000 m² att stängas. Det blir väl i stort sett alla då eftersom bara livsmedelsbutiken (hypermarché som är den största benämningen) oftast tar upp hälften av ytan.

Vi springer ju inte direkt ner dörrarna i köpcentren men jag tycker ändå att det är synd om alla de anställda som inte får jobba längre. Oftast är det ju inte små oberoende affärer i köpcentrum utan stora kedjor, men ändå.

Vi undvek ändå en tredje nedstängning, åtminstone för tillfället.

Idag efter att jag hade adopterat bort 30g kefirgryn åkte vi till en outlet som ligger här i krokarna, Matthias köper sina "jobb skor" och jeans där då det är mycket billigare. Det var väldigt mycket folk i rörelse, kanske för att man tror på en tredje nedstängning och inte vill missa vinterrean. 

I vanliga fall köper jag aldrig någonting, jag är så tråkig, behöver man inget så är det väl ingen idé att köpa något...
Men idag så...

Jag har sneglat på låga lackskor ett bra tag nu, ett år eller så, men jag har aldrig provat några eller verkligen sett modellen jag vill ha. Vi gick in på Clarks där Matthias hittade ett par skor, sen var vi inne på Levi's där han hittade 3 par chinos och sen på en herrekipering (det heter väl så när det är lite tjusigare butik med herrkläder eller är jag gammaldags nu?) där det fanns två tröjor som passade herrn.

Jag har ju varit på jobbet knappt 10 gånger sen mars 2020 så för min del kändes det inte särskilt nödvändigt att köpa kläder, jag har ju knappt använt min jobbgarderob alls.

Efter tröjinköpet ville Matthias gå tillbaka till Clarks för ett par bruna skor. Sagt och gjort och då provade jag ett par låga lackskor. Sen är resten historia som man säger. De fick komma med hem och jag kommer att vara tjusig till våren när vi får komma ut igen, må ni tro.

Tyvärr eskalerade min huvudvärk i migrän under eftermiddagen så det blev piller och eftermiddagslur sen försvann jäkelskapet!

Sen gick luften ur mig som så ofta. Det blev lite kaffe och ett avsnitt av Homeland.

Imorgon hoppas jag på en huvudvärksfri dag för jag ska baka en kladdkaka och så ska vi fira min födelsedag med lite champagne hos Matthias föräldrar!

Dagens bild kan väl inte bli på något annat än mina nya tjusiga lackskor, eller vad tycker ni?

6 kommentarer:

  1. Älskar Clarks. De gör jättebra skor. Jättefina skor! Ja det var väldigt mycket folk ute och shoppade idag och som köade utanför affärerna. Kanske lite färre äldre? Vi blev också förvånade. Vi hade inte ens planerat att shoppa men min unge ville köpa ett spel på Fnac för sin månadspeng... Imorgon ska vi till en jättebra fromager i grannkommunen :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått och sneglat på Clarks i åratal men alltid tyckt att de var så förbenat dyra, snåljåpen som jag är... Fast när man kommer till en Outlet med 50% och så rea på det så blir det ju lite annorlunda. Särskilt som kvalitén sägs vara väldigt hög.
      Fick "ungen" sitt spel? ;o) Bra med månadspeng som man får fundera på vad man ska göra åt på! Hoppas utflykten till fromager blir rolig och god idag! Ha en trevlig söndag!

      Radera
  2. Åh, så snygga skor! Ser sköna ut också. Jag hade några liknande för många år sedan. Klassiska. Fin födelsedagspresent :).
    Hoppas att du får värkfria dagar framöver! /Annika F
    P.S Och ja, det heter herrekiperingsaffär fortfarande i Sverige - i alla fall bland oss lite äldre ;) D.S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången jag köper ett par Clarks, innersulan är "ergonomisk" och de är jättesköna att gå i. Man får väl unna sig en liten födelsedagspresent?
      Idag har huvudvärken försvunnit, det kommer nog tyvärr att bli ett par såna här skov innan det försvinner för gott! Fingers crossed!
      Skönt att höra att jag inte är den enda som pratar som Edvard Persson. :oD

      Radera
  3. Skitsnygga! Såna där kallas ju för Oxfords på engelska och såna älskar jag också. Samt älskar Clarks - en av de få skomodellerna som jag vet att jag inte får ont i fötterna av (fast sulan måste vara av en viss typ, den som är figurformad efter fötterna).
    Perfekt köp - tråkigt med nedstängningarna :(. Vi får hoppas att de lyckas få till bredare vaccineringar snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika! Vill man vara en petig jäkel så är det Oxfords helt rätt, fast egentligen Brogues för att de har stickningar... Skulle inte snörningen gå ihop helt kallas det tydligen för Derbies ;oD
      Brogues kan vara en Oxford men inte tvärtom... Ett "nytt" ämne att snöa in på!
      Jag är också en sucker för dessa skor, tycker att stickningarna är tjusigare än den släta varianten men det är jag det! Innersulan är ergonomisk (står det på den iallafall) och verkligen sköna. Jag ser framemot mindre kladdigt väder så jag kan börja att använda dom.

      Radera