fredag, januari 01, 2021

2021

Nyårsaftonen blev allt annat än festlig för oss. Jag vaknade med huvudvärk som blommade ut i en fullskalig migrän under dagen, helt omöjlig att göra sig av med. Jag tog migränpiller, ett varmt bad, värmedyna på nacken där jag tror migränen har sitt ursprung. INGENTING hjälpte!

Jag lyckades iallafall att göra en potatisgratäng, en fruktsallad och sen tog vi en promenad för att lufta oss lite.

Matthias bestämde spellista för kvällen, samba och bossanova med João och Astrud Gilberto. 

Vi drack lite champagne till apéritifen, vi hade haft framförhållning i år och köpt två halvflaskor om vi inte skulle vilja dricka upp en hel flaska. Det gick bara åt en av halv flaskorna igår.

Lenny fick sin brakmåltid som slukades på 45 sekunder och sen fick han inte mindre än två kycklingfiléer till efterrätt. Allt var överstökat på mindre än 3.5 minuter.

Till nyårssupé fick Matthias Confit de canard och den "berömda" potatisgratängen. Jag skulle egentligen ha gjort lite vegobollar men modet svek och jag åt bara lite grönsaker till.

Efter fruktsalladen vid 22:30 snåret klarade jag inte att sitta uppe längre, jag hade så fruktansvärt ont i huvudet, så vi gick upp och tänkte titta på ett avsnitt av serien vi följer men det gick helt enkelt inte. Hej och hå, kvällen avslutades innan 23:00. Top tre på tråkiga nyårsaftnar!

2020 värktes ut på det mest oglamorösa sätt men vi vaknade till frost och lite pytte snö på marken.

Lenny och jag gick på promenad vid 10-tiden, Matthias hade redan åkt iväg för att träffa kompisar och urbexa.

Senare under dagen skulle jag träffa en väninna som jag inte sett på nästan ett år, en mycket bra start på ett nytt år!
Min kompis hade köpt en liiiten lägenhet nära Opéra Garnier så vi skulle träffas där.
9m2 är lägenheten på, med dusch och toalett på "svalen" som delas med en annan person. Nu blev ett till krypin ledigt jämte det första så min kompis ska köpa det också och göra en "lägenhet" på 18m2. Den ligger på 6:e våningen UTAN hiss. Ett krypin på 9m2 hyrs enkelt ut till den fashionabla kostnaden av 700€!!! Sjuka priser!

Efter att vi hade besökt dessa 9m2 så gick vi Paris runt i 5 timmar och pratade om allt och inget. Det var så roligt att träffas igen!

Hittills har året börjat mycket bra, ingen migrän, lite motion och god mat.

Dagens bild blir på korridoren som min kompis "lägenhet" ligger i. Tomettes på golvet och flagnande färg på väggarna! I tvättstället längst bort i bild tvättar man händerna (eller inte) efter att ha varit på toaletten som ligger till vänster (ur bild). 

4 kommentarer:

  1. Gott Nytt År Krokofanten!
    Det är så roligt och intressant att följa din blogg och få ta del av livet i en bit av Frankrike.
    Är det fortfarande vanligt med wc på svalen? Ska din kompis renovera sitt kryp-in och skaffa egen dusch och wc? Är det bara gamla fastigheter som inte har eget wc?
    Hade en pojkvän som bodde så i en Paris-förort och hans föräldrar hade köpt "våningen" ovanför och inrett kokvrå där. Jag bodde då hos mina föräldrar i Stockholm i en villa med 2 badrum... Stora kontraster! / Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Nytt År Carin!!
      Tack för att du läser och kommenterar! :o)
      Jag trodde faktiskt att det inte var så vanligt med "chambre de bonne" (pigkammare egentligen) utan egen toalett och dusch men när vi besökte min kompis krypin så fanns det minst 20 pigkammare till på samma våning. Nu var de flesta använda som vindsförråd men ändå. Många studerande bor så. Min kompis granne är en student.
      Min kompis är inte en som slarvar med renovering så hennes två krypin blir säkert väldigt fina. Dusch har hon redan satt in, det finns plats för kokplattor och kylskåp. Med den nya pigkammaren jämte kan hon sätta in en sanibroyeur, en slags motor som man sätter bakom toaletten för att mala sönder det som kommer från toaletten. En bra lösning där en "vanlig" toalett inte kan installeras.
      Tyvärr är det nog så att efterfrågan på lägenheter i Paris är så stor att man kan i stort sett hyra ut vad som helst. Nya lagar har röstats fram men innan alla små lägenheter som hyrs ut inspekteras kommer det att ta mycket tid!

      Radera
  2. Tråkigt att nyår blev en flopp och skönt att nyårsdagen blev bättre! Vi åt - som jag skrev - take-out. Indiskt till mig och asiatiskt till S. Ett glas rött och citronsorbet till efterrätt (till mig). Helt okej. Saag paneer är en av mina favoriträtter på jorden. Och vi gick och la oss innan dig om det är någon tröst - 22.30. Helt utan champagne. Jag satte i öronpropparna och somnade på störten - hade inte heller mått så bra den dan, astman spökade. Så jag sov mig igenom de bombliknande fyrverkerierna som bröt ut vid 11. S. däremot vaknade igen och hade händerna fulla med en mycket ledsen och rädd hund som hade panik :/.
    Hursomhelst, tycker det är helt okej att sova tidigt på nyår (speciellt i år) men trist med migränen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nyårsafton blev inte rolig. En av orsakerna till att jag inte är särskilt förtjust i just nyår är detta uppsjåsandet av dagen. Man SKA ha så förbaskat roligt allt annat är ju skit... :o(
      Tack och lov skjuts det inte särskilt mycket raketer eller smällare av privatpersoner här, varken på nyår eller nationaldagen så Lenny klarar sig ganska bra. Det blev ett par smällar under nyårsnatten så han skällde till men jag kunde lugna honom snabbt. Vi har bra isolering genom fönster och väggar nu också så det hörs dova smällar bara.

      Radera