måndag, januari 18, 2021

Att passera Go

Då börjar vi om på en nu kula igen! En liten mindre kula för min del eftersom jag har tagit ledigt på fredag för att träffa akupunktören.

Helgen var en riktigt fin "årgång", jag gjorde mycket saker men jag vilade också.

Eftersom veckan är lite kortare kommer den också att bli något mer intensiv. Min chef är väldigt stressad och irriterad för närvarande, han vill inte säga varför men det känns, så det är väl inte en jättelugn situation vi är i på arbetet just nu.

Jag har ett ganska stort projekt på gång, ett som är mycket intressant och roligt men som behöver att göras från allra första början så jag har en del att stå i.

Nu gäller det bara att jag inte stressar upp mig, då blir det ännu jobbigare. Där kommer yogan in. Att ta 20-30 minuter varje dag till att andas och bara lyssna på instruktioner att gå in i och komma ur olika yoga positioner gör under för mig. Det finns ingen bättre medicin!

Solen och en promenad med min kompis Lenny är också balsam för själen. Jag fick i vanlig ordning knäppa fast kopplet i selen innan han (motvilligt) steg ur korgen. Jag börjar att tro att han gör det med berått mod som det heter i detektivromanerna. Han fullkomligen hoppar omkring som en bergsget sen när vi kommer utanför grinden till trädgården... Go figure!

Jag har bytt vatten på mina kefirgryn och vägt in dem också. Bra att veta hur mycket man har när man ger bort. Jag ska träffa 4 personer på onsdag för att ge dem gryn, en kvinna på torsdag och en nästa måndag.
Det är 180g, jag har 452g så det är en del kvar, igen... 😞

Imorgon ska jag upp tidigt för att åka till jobbet. Jag skaffade ett bevis från min arbetsgivare så att jag inte behöver böta om jag skulle sitta fast i tågtrafiken efter 18:00... Man vet aldrig med la SNCF.

Ikväll får ni hålla till godo med mina kefirgryn som utsikt! En liten del av alla de gryn jag har!

3 kommentarer:

  1. En liten undran bara... vad har man kefirgryn till? Och ger du bort det till folk du inte känner? Undrar Annika F

    SvaraRadera
  2. Kefirgryn används för att tillverka en fermenterad / jäst dryck på vatten, socker, citron och ett torkat fikon. Grynen förökar sig om de trivs, och det gör mina så man använder grynen om och om igen. Vatten kefir precis som mjölk kefir är fullproppat med bra bakterier och probiotika. Jag har bland annat gett gryn till en kvinna som precis hade avslutat en cancer behandling och ville hjälpa sin kropp tillbaka med nyttiga bakterier, en tjej idag ville se om kefir skulle kunna hjälpa hennes eksem osv. Jag har inga problem som kefir kan hjälpa till med men min matsmältning har blivit mycket bättre.
    Jag sätter ut en annons på en lokal Facebook grupp här i Taverny och frågar om någon vill ha kefirgryn och oftast får jag ett tiotal svar. Sen bestämmer vi träff, jag förklara hur det funkar och ger de ett utskrivet papper med receptet och lite saker som är bra att veta. Ibland får jag saker tillbaka, som idag så gav mig tjejen med eksemet hemgjort äppelmos. Jag ber inte om något, det är så kefir fungerar. Man ger vidare det man har fått utan att be om något. Vill mottagaren ge något så gör de annars inte. Jag gav hemgjort tvättmedel och en tawashi svamp till tjejen som gav min mina första gryn. En del skriver och tackar efteråt. De flesta är väldigt glada för grynen. :o) Om du är intresserad så kolla om det inte finns att få i Stockholm.

    SvaraRadera
  3. Stort tack för ditt utförliga svar! Det låter intressant... /Annika F

    SvaraRadera