fredag, januari 29, 2021

Nyårsdagen

Så började då det nya året för mig! Tyvärr med huvudvärk men det är var väl ingen överraskning direkt, jag förväntade mig värre saker men det har varit lugnt på otrevlighetsfronten efter akupunkturbehandlingarna.

Jag hade tid klockan 9:30 inte långt från avenue Carnot imorse igen, som vanligt för tidig, men jag avskyr att komma försent.
Medan jag väntade passade jag på att köpa en varm croissant och en kaffe och strosade upp till Triumfbågen via en bakgata.

Det finns så fantastiska byggnader, i allt från Art Deco stil, till nyare stilar. Jag har alltid fantiserat om hur det skulle vara att bo i en sån där stor våning, för det kan knappast heta lägenhet på den prisnivån och ytan.
Jag har aldrig kommit fram till någonting i mina fantasier.

Medan croissanten smälte på tungan (sa jag att den var nybakad och frasig?) och kaffet värmde så promenerade jag långsamt uppför sidogatan och tänkte att det är väl mest kontor i såna här byggnader nu, men ack vad jag bedrog mig. Jag såg en hel hög tanter och farbröder i fönstren. 
En del vädrade sängkläder andra tittade på mig som tittade på dem. Ingen vinkade, vilket var tur för jag hade händerna fulla med kaffe och croissant.

Behandlingen hjälpte mot huvudvärken och jag tror att jag somnade. Tyvärr kom huvudvärken tillbaka under tågresan hem.
Dr Tran Dinh tyckte att jag reagerade bra på behandlingarna och var positiv. Då kan ju inte jag vara annat än positiv också.

Dagen var annars ganska händelselös. Jag gick och la mig för att sova middag innan lunch, det gjorde Lenny också.
En liten lustigkurre kallade till möte 18:30 men det var över på en kvart!
Det kommer att bli en kort kväll eftersom huvudvärken inte har släppt ännu.

Dagens bild blir en bakvänd repris på förra veckan: Rumpan på Triumfbågen!

4 kommentarer:

  1. Bodde i en våning bara något år när jag var barn, inte i Paris dock, utan i Örebro. 6 rum och kök och varje våning hade verkligen en hel egen våning. öpepen spis i hallen som kunde nyttjas som vardagsrum, flera kakelugnar, knarrande golv och oändliga rymder.

    Vet ju ej din ålder - men kan den återkommande migränen vara hormonell, om du börjar närma dig övergångsåldern? Sägs att det kan förvärras då och talar nog av egen erfarenhet däri.

    /Frida

    SvaraRadera
  2. Hej Frida,
    Det låter som ett hus i en våning. Jag skulle gärna besöka ett par av de där lägenheterna bara för att se hur det ser ut. Knarrande golv är fint utom på natten då man ska smyga upp på toaletten!
    Jag fyllde precis 47 i torsdags så det kan absolut vara så att min migrän blir värre och har med hormoner att göra. Däremot så beror ju själva migränen på något och där tror jag att Dr Tran Dinh har rätt. Jag tror ju mycket på energier i kroppen, yin och yang och de olika 5 elementen som i kinesisk traditionell läkekonst, sen tror jag att man ska lämna de flesta vägar öppna för att plocka russinen ur kakan och bli frisk helst utan läkemedel i min mening då.

    SvaraRadera
  3. Har bott i sekelskiftesvåningar i Sverige i flera stycken (fyra stycken faktiskt i olika städer) och det tycker jag är underbart! I Paris har vi bott i en liten och jag minns inte byggår men inte äkta Haussmanien ? tror jag utan lite senare ? men det var alldeles för lyhört! Inte alls mysigt! Väldigt vackert absolut! Och iskallt om vintern och jättesvettigt på sommaren.

    SvaraRadera
  4. Oops det var tydligen äkta Haussmanien ? byggår 1880 ? Nu vet jag det :o) Har ingen erfarenhet av äldre byggnader dock som i le marais med poutres. Har även bott i art deco 30-tal. Det har ju gott rykte men jag tyckte det var lite lyhört och iskallt det med :o) Okej slut på lägenhetsrabblande...

    SvaraRadera