fredag, december 15, 2017

Tolv

I tidsdags hade vi tid för en besiktning på stugan i Träslövsläge med en kille från försäkringsbolaget. Det har varit översvämmning tre gånger nu på hösten och vi var oroliga för att vattnet hade gått upp i trossbotten.

Vi hade tid klockan 11:00 så det var till att masa sig upp klockan 07:00 och ta tåget halv nio. Vi var framme vid 10:00 och bussen gick strax efteråt så vi var framme i god tid. Trots att Varberg ligger precis vid havet var det mycket snö, vi fick pulsa fram.
Jag har inte varit i Träslövsläge på säkert 25 år på vintern och det var fint att se hur annorlunda en plats kan se ut på vintern.

Besiktingskillen kom och borrade hål i golvet på två ställen för att mäta fuktigheten. Till vår stora lättnad så fanns ingen fukt i stugan, någonstans.

Vi hade bestämt att besöka Varberg lite innan vi tog tåget hem till Borås igen. Det blev Akademibokhandeln där jag fick en present för att jag inte kunde utnyttja medlemsrabatterna eftersom jag bor utomlands. Det var lite som hos tandläkaren, jag fick välja ett bokmärke... Jag valde ett med en liten hund på!
Vi åt lunch på Café Mignon (hur kan man döpa ett kafé i Sverige till Mignon, ingen kan ju uttala det...) och det var verkligen gott! Inte särskilt dyrt heller.
Efter lunch och lite promenad på sta’n gick vi till stationen för att ta tåget. Det visade sig att tåget var inställt, ersatt av buss.
Ett träd hade fallit över ledningarna och bussen var tvungen att köra in på varenda liten ort på väg till Borås.

Det tog över två timmar och jag som ville hem för att se Borås Lucia krönas. Men vi hann hem, hästen som skulle dra vagnen med Lucia och tärnorna runt Stora Torget var försenad så vi hann med både glögg och pepparkakor och Luciatåget.

Idag den tolfte december är jag tacksam för att Mormor Märta och Morfar Evert köpte stugan i Träslövsläge  där jag har fått vara i alla somrar under min barndom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar