torsdag, december 14, 2017

Tio

Andra advent och första dagen i Borås och snö!!
Vi vaknade upp till ett underbart vinterlandskap och det stod gammaldags julmarknad i Ramnaparken på schemat.
När vi väl hade paltat på oss så tog vi en tur ner till Stora Torget för att titta på miniluciorna som skulle komma i parad från Hötorget.

Det var ett par lucior och några pepparkaksgubbar men det blev inte ens så många så att de kunde dansa runt granen... Inte ens med de jultomteutklädda hundarna räckte det... Men söta var de!

Efter det gick vi vidare till Ramnaparken. Det var så fint och stämmningsfullt, en riktigt underbar julmarknad.
Vi gick från stånd till stånd och tittade på allt från himmel till jord. Det var lite dyrt och vi hittade inget som vi behövde eller ville ha så vi gick och fikade på Gästiscafé. Där fanns ostmackor, lussekatter, glögg, kaffe, klenäter... Dessutom spelade ett gäng « äldre » människor lite traditionella julsånger.

Efter fikan gick vi in i Ramnakyrkan och väntade på Borås Lucia.
Jag är döpt i Ramnakyrkan och jag tror inte att jag har besökt kyrkan så många fler gånger efter det, den är oerhört vacker, tak- och väggmålningarna är fantastiska!

Vi gick tillbaka till centrum och när vi var inne på Indiska pratade damen i kassan om att det skulle pågå ett lussesim i Viskan. Nähä, sa vi det finns ju inte en möjlighet att simma i så kallt väder! Joho då! När vi kom fram till Stadsparken såg vi ett gäng utklädda stollar som kom springande mot bron mot busstorget. Och mycket riktigt, de slängde sig i Viskan. Det var så strömt och kallt att de nÄstan inte kom nångonstans. Vi frös med dem på land!

När vi kom hem kollade vi var det var för lopp, Lucia swimrun heter det. De höll till vid Kypesjön tidigare men i år gick det i Stadsparken.
50m simmning i Viskan och 850m löpning. Detta upprepas 6 (!) gånger! 695kr kostar det att delta, 300kr mindre är marathon i Paris! Usch!

Idag den tionde december är jag tacksam för att jag har varma kläder och inte behöver frysa. Jag har turen att kunna köpa mig kläder om det skulle behövas. Vi kan också värma upp vårt hus och har en varm säng att få sova i. Det är inte alla som kan det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar