lördag, december 16, 2017

Tretton

Natten går tunga fjät, runt gård och stuva...
Jag har inte varit i Sverige under Lucia på de senaste 22 åren, jag försöker att se svenska kyrkans lucia i Paris men inbland blir jag så trött på att allt som har med Sverige att göra är så förbaskat dyrt. Det kostar 15€ för en vuxen för att se lucia i svenska kyrkan. Jag förstår att det kostar lite pengar men 15€! För en barnfmailj (jag tror priset ligger på 5€ för ett barn) med två barn blir det 40€ för en konsert på 40 minuter. Det är ju ganska saftigt, särskilt som man vet att lucia är något som utlandssvenskar verkligen vill se.

Hursomhelst, i år fick jag se Borås lucia 2 gånger och lucia på TV... Jag tycker att det är vackert och stämmningsfullt och jag tänker alltid på hur förväntansfulla vi var när vi var små och skulle lussa i skolan. Min bardomskompis Jessica och jag lussade också för alla stackars grannar.
Jag ville vara lucia och Jessica ville vara tomte och så blev det. Vi tyckte nog själva att vi var ganska bra!

Jag har letat efter en luciakrona i tyg (som många små barn har) för att jag vill överraska Matthias med ett lussetåg (om Lenny vill vara med annars blir det bara jag...). Jag vet att kronorna i tyg är relativt dyra men jag hittade dem inte i någon leksaksaffär och jag ville inte beställa på nätet, det skulle väl vara om jag « sprang » på en. Och det gjorde jag, men den satt på huvudet på en dam som jobbar på Myrorna. Jag frågade inte var hon hade köpt den men tänkte att jag kanske har tur och hittar en någonstans.

Efter en snabbtitt efter en jeansjacka på Myrorna (som vi inte hittade)  gick vi vidare till Ö&B och Arkens Zoo, klart att Lenny skulle ha en julklapp också!

Tuggben och torkad kyckling, och levergodis... Vi promenerade runt hela Knalleland och tittade på Ekohallen och Rusta och till sist handlade vi på Kvantum.
Mamma var slut som artist och tog bussen hem, jag tyckte att jag kunde gå hem istället. Jag skulle dessutom köpa glögg på Systembolaget.
Men innan Systembolaget så gick jag tillbaka till Myrorna och vad hittade jag där? Lucia kronan i tyg! För 20kr! Sen hittade jag en liten fin plåtburk med en tomte på också, 15kr! Snacka om fynd!

Idag den trettonde december är jag tacksam för glögg och pepparkakor och lucia! Jag är tacksam för min fina tyg luciakrona också! Kanske ska ha den till jobbet nästa år? Borde väl börja att sy en folkdräkt snart också! Ha ha!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar