onsdag, december 27, 2017

Tjugofyra

Så blev det äntligen julafton, det betyder egentligen inte så mycket i Frankrike, det är en högst vanlig dag. Man börjar att fira först på kvällen, lite som uppesittarkvällen i Sverige.

år firar vi den 24:e själva. I vanliga fall firar vi med Matthias föräldrar och hans syster med familj i år firade systern och familjen med hennes mans familj så vi firade juldagen tillsammans.

En annan av våra nya traditioner är att äta smörgåstårta antingen den 23:e eller som i år då den 24:e.

år blev den hel vegetarisk, tre fyllningar:
1. grönmögelost och soltorkade tomater
2. avokado, bostongurka, rödlök och cream cheese
3. ägg och majonnäs

Sen dekorerar jag oftast med gurka och tomat och en skiva ananas...
Till efterrätt hade jag gjort fruktsallad och sen hade vi köpt en halvflaska champagne! Det blev en skön och avslappnad julafton utan för mycket mat!

Efter middagen och julklappsöppning (tack mamma!), Lenny blev halv hysterisk, så tog vi en promenad.

På tal om julklappar, innan jul läste jag på en blogg en fråga om vad man skulle önska sig om man fick önska sig vad som helst men bara en sak...

En del ville betala av sina lån, andra ville köpa sig en bil... En kvinna önskade sig fler år tillsammans med sin cancersjuke make.

Jag funderade ett tag och jag skulle önska mig en julafton med min mamma och pappa och mormor och morfar i mormors och morfars lägenhet på Vindelgatan som när jag var liten. Jag skulle också vilja att pappa, mormor och morfar kunde få se hur jag har det idag, träffa Matthias och Lenny...

Idag den tjugofjärde december är jag tacksam för att jag hade så trygga, fina jular under min barndom och uppväxt. Jag ser fortfarande framemot julen kanske inte på samma sätt men kommer från de fina minnena jag har från barndomens jular.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar